Doktorn kan komma

Kollade precis på SVT:s Kvartersdoktorn. Blev lite illa till mods. Allting var så himla puttinuttigt. Förutom att själva filmteamet koncentrerat in sig på de mest facila diagnoserna, små begynnande abscseccer efter vaxning och tremånaderskontroller. Så verkar de verkligen vilja ge sken av att allmänläkare på vårdcentraler har så mycket tid över att de åker till patienternas kolonilotter och fikar med dem, klappar på deras katter och ger dem kindpussar var och varannan minut. Alltså, jag må vara färgad av sjukhusvärlden och vet att primärvården skiljer sig åt och att det givetvis finns enheter som har väldigt frikostigt med tid. Men hela upplägget kändes så glorifierande. Som små änglar patrullerar allmänläkaren stadens gator, har tid för alla och envar. Botar, nästan helar patienterna med sin närvaro och Gud så mänskliga de ska vara. Tro för all del inte att jag vill ha tillbaka den gamla jargongen och den extrema hierarkin som rådde (som visserligen fortfarande råder i stora drag), men en lite mer nyanserad bild hade önskats.

Kommentarer
Postat av: Fifi

Äh, jag kopierade och klistrade in bara. Och tog bort länkarna.



jag vet, jag är verkligen multi-begåvad!



puss

2010-05-04 @ 13:10:44
URL: http://fififantastic.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0