Jag är en tant!

Har blivit officiellt insparkad i tantlaget på jobbet. Fick igår mitt första kakrecept, en jättegod chokladkaka som en hade med sig. Åh, verkligen supergod alltså, som kladdkaka med extra allt liksom. Och idag ska jag få en bit 'Herman', surdegsbit, så jag kan göra min egen surdegskaka om några veckor.

”Surdeg är en flytande, pastalik eller torr deg bestående huvudsakligen av vatten och mjöl från spannmål, innehållande mer än 500 miljoner levande mjölksyrabakterier per gram mjöl (torrsubstans).. Som en följd av dessa bakteriers metaboliska aktivitet sjunker degens pH-värde till under 4,5.”
Citat: Clas Lönner, doktor i mikrobiologi med inriktning mot surdegar (whaaaat?!)

Kommentarer
Postat av: Barbieqkiller

He he, vi kan bygga surdeg någon dag, det är jättelätt och oerhört tillfredsställande!



Kram!

2009-02-18 @ 10:59:47
URL: http://hangtime.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Hahahahaha! Min mor har Herman i frysen. Fast hon har döpt om honom till Salomon.

2009-02-18 @ 19:17:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0